چرا باید ورزش یوگا در خانه را جزو برنامه روزانه خود قرار دهیم؟ [تصویر]
  • calendar icon 09 فروردین 1401

چرا باید ورزش یوگا در خانه را جزو برنامه روزانه خود قرار دهیم؟

همه‌ی ما می‌دانیم که ورزش کردن یکی از عادت‌های خوبیست که می‌توانیم در زندگیمان جای دهیم. هر کسی به دلایل مشخصی ورزش کردن را شروع می‌کند. بعضی افراد به هدف تناسب اندام، خوش‌فرم شدن و چربی سوزی ورزش می‌کنند و بعضی افراد به دنبال آرامش و حال خوبی که ورزش به آنها می‌دهد هستند. اما […]

همه‌ی ما می‌دانیم که ورزش کردن یکی از عادت‌های خوبیست که می‌توانیم در زندگیمان جای دهیم. هر کسی به دلایل مشخصی ورزش کردن را شروع می‌کند. بعضی افراد به هدف تناسب اندام، خوش‌فرم شدن و چربی سوزی ورزش می‌کنند و بعضی افراد به دنبال آرامش و حال خوبی که ورزش به آنها می‌دهد هستند. اما چرا ورزشی را امتحان نکنیم که تمام این ویژگی‌ها را داشته باشد و بتواند در عین تناسب اندام و خوش فرمی، به جسم و روان‌ ما حال خوب و سبکی نیز هدیه بدهد.
یوگا یکی از آن ورزش‌هایی است که هم می‌تواند به جسم و روان ما آرامشی را که در طول روز از دست داده‌ایم برگرداند و هم می‌تواند به خوبی عضلات ما را درگیر کرده، بدن ما را خوش‌فرم کند و یک ورزش کامل محسوب شود. اکثر ما تصور می‌کنیم که یوگا ورزشی کم فایده و نه چندان سخت و چالش برانگیز محسوب می‌شود؛ اما اگر یکبار در کلاس‌های ورزشی یوگا شرکت کرده باشید به سختی و فشاری که به عضلات شما وارد می‌شود پی خواهید برد.
یوگا ورزشی است که همزمان قدرت و انعطاف و تعادل بدن‌ ما را افزایش می‌دهد و همین باعث احساس سبکی، آرامش و حال خوب می‌شود؛ چیزی که بعد از یک روز خسته کننده به آن نیاز داریم.
یوگا یک ورزش قدرتی محسوب می‌شود، می‌تواند فشار زیادی به عضلات شما وارد کند. یک ساعت ورزش یوگا باعث می‌شود حسابی عرق کنید.
بر خلاف تصور عموم که فرض می‌کنند یوگا تنها تمرین تنفس و چند حرکت کششی است، امادر اصل ورزشی سخت محسوب می‌شود که به خوبی در بدنتان عضله‌سازی می‌کند. نگه داشتن بدن در یک پوزیشن خاص در یک تایم طولانی، فشار زیادی به عضلاتِ درگیر وارد می‌کند. در هر آسانا تقریبا تمام بدن و به خصوص یک گروه عضلانی خاص درگیر است. به همین دلیل در پایان هر آسانا به خوبی این فشار وارده به بدنتان را احساس خواهید کرد.

عکس یوگا آنلاین
احساس آرامش و سبکی که شما بعد از شروع یوگا تجربه می‌کنید باعث می‌شود که ارتباط بهتری با بدنتان برقرار کنید. وقتی شما ذهن و بدنتان را هماهنگ احساس می‌کنید، ناخودآگاه به سمت زندگی سالم و تغذیه‌ی خوب روی می‌آورید. بالا رفتن قدرت عضلات و فرم‌گیری آنها، انعطاف‌پذیری و افزایش تعادل بدن در کناز تغذیه‌ی سالم و آرامشی که یوگا به بدنتان هدیه می‌دهد باعث می‌شود که رفته رفته مانند یک یوگیست بدنی سالم و زیبا و خوش‌فرم داشته باشید.

تحقیقات علمی نشان می‌دهند که اگرچه یوگا یک ورزش کم جنب و جوش و آرام به حساب می‌آید اما بعد از مدتی باعث لاغر شدن و کاهش وزن می‌شود.
یوگا ورزشی کامل است که با هر هدف و انگیزه‌ای که برای آن ورزش را شروع می‌کنید، سبک‌های مختلفی مناسب برای شما دارد. اگر کاهش وزن یا فرم‌گیری بدن هدف شما از انجام یوگا است، می‌توانید یکی از سبک‌های یوگا که پرفشارتر محسوب می‌شود مثل وینیاسا، آشتانگا و یا یوگای قدرتی را امتحان کنید. این سبک‌ها فشار بیشتری بر عضلات شما وارد می‌کنند و قدرتی‌تر محسوب می‌شوند. برای مثال حرکتِ “سرباز” یکی از آساناهای یوگاهای قدرتی است‌. این حرکت فشار زیادی به عضلات پای شما وارد می‌کند و بعد از مدتی در کنار آساناها و حرکات دیگر باعث خوش‌فرمی عضلات پا می‌شود.
از آن طرف برای افرادی که حرکات آرام‌تر، انعطاف و تنفس برایشان هدف مهم‌تری در یوگا است‌، سبک‌های دیگری مثل هاتا یوگا نیز وجود دارد.

حالا که با فواید بی نظیر ورزش یوگا آشنا شده‌اید اما گاهی شلوغی این روزها، مشغله‌های روزمره و کارهای خانه باعث می‌شود که ما نتوانیم زمان کافی برای جسم و بدنمان بگذاریم.

چطور ورزش یوگا را در روتین زندگی خود جای دهیم؟

اولین راهی که برای آموزش یوگا به ذهن عموم‌ مردم‌ می‌رسد، ثبت نام کردن در یک باشگاه ورزشی است. اما با گذشت زمان و بیشتر شدن مشغله و کارشان، کم کم‌ مجبور می‌شوند همین باشگاه رفتن را نیز کنار بگذارند.
ساعت کلاس ثابت و نامناسب با روتین زندگی ما، تاخیر و دیر رسیدن به کلاس و گاهی شلوغی و ناهماهنگی در کلاس‌های یوگا ممکن است باعث شود ما انگیزه‌‌ای که در ابتدا داشته‌ایم را کم کم از دست بدهیم.
اما تصور کنید که بعد از یک روز شلوغ و خسته کننده به خانه‌ی خود برمی‌گردید، در هر ساعتی که برایتان بهتر است، متِ خود را پهن‌ می‌کنید و در گوشه‌ی دنجی که در خانه‌تان دوست دارید تا هر چقدر که می.خواهید، در آرامش و بدون عجله برای جسم و بدنتان زمان‌ میگذارید.
این احساسی است که یک کلاس یوگای‌ آنلاین به شما می‌دهد. بدون اینکه نگران‌ جای پارک ماشینتان باشید یا نگران اینکه زود به کلاستان می‌رسید یا نه!

در ادامه ما ۵ دلیل مهم دیگر براتان می‌آوریم که چرا باید یک کلاس آنلاین یوگا را در روتین زندگیتان جای بدهید:

۱. زمان کمتری صرف می‌کنید
یکی از فواید مهم یوگای آنلاین ذخیره کردن ساعت‌های بیشتر برای ادامه روزتان است. تایمی که شما برای آماده شدن، رانندگی، ترافیک و رفتن به کلاستان هدر می‌دهید را می‌توانید با کلاس آنلاین برای کارهای مهم‌تری ذخیره کنید.

۲. کلاس‌های آنلاین هزینه‌ی کمتری دارند.
همه‌ی ما می‌دانیم که کلاس‌های آنلاین هزینه‌ی کمتری نسبت به کلاس‌های حضوری دارند. پس چه بهتر که در خانه‌ی خودمان و در هر تایمی که برایمان مناسب است این ورزش را با هزینه‌ی کمتر شروع کنیم. همین ویژگی ممکن است انگیزه‌ی لازم برای ادامه دادن و تداوم را به ما بدهد که به خاطر هزینه‌های زیاد کلاس‌های حضوری از ورزش کردن غافل نشویم.

۳. یوگا در خانه آگاهی شما نسبت به بدنتان را بیشتر می‌کند
اگز یکبار کلاس‌های یوگای حضوری را امتحان کرده باشید، حتما با این تجربه آشنا هستید که گاهی افراد حاضر در کلاس ممکن است حواس شما را از بدنتان پرت کنند. تمرکزی که شما در خانه و در کلاس یوگای آنلاینتان دارید به هیچ وجه قابل مقایسه با یک کلاس حضوری نیست. ممکن است احساس رقابت برای بهتر انجام دادن یک حرکت یا انرژی موجود در کلاس، تمرکز و آگاهی شما را از خوتان و توانایی بدنتان دور کند و آن آرامش و ارتباطی که در کلاس آنلاین تجربه میکنید را به شما ندهد.

۴. یک فضای مخصوص به خودتان خلق می‌کنید
وقتی شروع می‌کنید به انجام دادن یوگا در خانه، کم کم یک فضای مخصوص برای خودتان در خانه جدا می‌کنید. سعی می‌کنید آرامش و انگیزه را به آن فضا اضافه کنید و کم کم آن‌ نقطه از خانه یک گوشه‌ی دنج و زیبا مخصوص یوگای شما می‌شود که تجربه‌‌ی داشتن همچین فضایی بسیار شیرین و جذاب است؛ چیزی که شما در یک کلاس حضوری نمی‌توانید داشته باشید.
می‌توانید این قسمت از خانه را با شمع، گلدان‌های مورد علاقه‌تان و یا هر چیز الهام بخش و زیبایی که دوست دارید شخصی‌سازی کنید.

۵. با هر سرعت و نظمی که می‌خواهید یوگا کار کنید
در کلاس های حضوری شما مجبورید با برنامه‌ی از پیش تعیین شده‌ی کلاس پیش بروید. وقتی افراد دیگری در کلاس حضور دارند، برنامهکپ‌ی کلاس مشخص و غیر قابل تغییر است. شما باید خودتان و انرژی بدنتان را با کلاس هماهنگ‌ کنید‌.
اما در کلاس آنلاین شما می‌توانید بر اساس حس و حالی که در روز دارید یا انرژی و توانایی بدنتان، ساعت و برنامه‌ی کلاستان را تغییر دهید. در روزهایی که انرژی بیشتری دارید، یوگای سنگین‌تر و پرفشار مثل یوگای قدرتی یا وینیاسای پیشرفته‌تر و در روزهای خستگی، یوگای سبک‌تر مثل هاتا یوگا کار کنید.
همین موضوع به ظاهر ساده می‌تواند به اندازه‌ی زیادی انگیزه‌ی شما را بالا ببرد. تصور کنید شما در یک روز، انرژی بسیار زیادی برای ورزش کردن در خود احساس می‌کنید اما برنامه‌ی ورزشی کلاس حضوریتان در آن روز، یک یوگای سبک است و بعد از پایان‌ کلاس شما احساس میکنید که به اندازه‌ی کافی از پتانسیل‌های بدنتان استفاده نکرده‌اید. همین تجربه‌های کوچک در طول زمان طولانی‌ ممکن است انگیزه‌ی شما را رفته رفته کم کند.

در انتها فراموش نکنید که یوگا در خانه در عین حال که جذاب به نظر می‌رسد، اما قطعا نیازمند یک مربی خوب در کنار شماست.
حرکات یوگا شاید در ظاهر ساده به نظر بیایند، اما همین حرکات به ظاهر ساده اگر با راهنمایی یک مربی در کنارتان نباشد ممکن است غلط انجام شود و به بدنتان آسیب وارد کند. یوگا ورزشی قدرتی و در عین حال انعطافی است. حرکات قدرتی و انعطافی یوگا باید حتما زیر نظر یک مربی مجرب و آموزش دیده انجام شود و نیازمند راهنمایی و الگو گرفتن درست از یک‌ مربی آنلاین است.

شما ممکن است برای پیدا کردن یک‌ مربی یوگای آنلاینِ خوب به مشکل بخورید و ندانید که چطوری می‌توانید با یک مربی خوب ارتباط برقرار کنید و کلاس بگیرید. سایت فیتیلیو یک سایت جامع ورزشی آنلاین است که در کنار ویدیوهای ورزشی که به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد، شما را به مربی های مجرب و خوب در انواع رشته‌های ورزشی نیز وصل می‌کند. شما می‌توانید به راحتی مربی آنلاینِ آموزش یوگای خودتان را پیدا کنید و این‌ ورزش جذاب و آرامش بخش را در خانه شروع کنید بدون اینکه برای پیدا کردن‌ یک مربی یوگا وقت و انرژی زیادی بگذارید.

پس وقت را هدر ندهید! متِ خود را پهن کنید و در آرامش خانه، در کنار مربی‌، یوگا را به بدنتان هدیه بدهید.

 

: اشتراک گذاری

جستجوی مطالب